vrijdag 25 juni 2010

Groepslezen

Vrijdag 23-04-2010:
Vanaf deze week wordt er iedere dinsdagmiddag en vrijdagmiddag een half uur groepslezen gedaan. Dit is van 13.00 uur tot 13.30 uur. De klas wordt verdeeld in groepjes van ongeveer 4 leerlingen per groep. Er komen tijdens het groepslezen ook moeders die bij een groepje mee gaan lezen. Zo hebben ik en juf Sandra een groepje en de moeders een groepje om mee te lezen. De moeders die hier aan mee doen noemen we 'groepsmoeders'. Op dinsdag ben ik er natuurlijk niet bij, maar op vrijdag wel en vind ik het leuk om met een groepje te gaan lezen. Omdat ik vaak individueel met leerlingen lees, is het nu toch weer anders om met een groepje te lezen. Ik laat ieder kind een stukje lezen en geef daarna de beurt door aan het volgende kind. Wanneer er een hoofdstuk afgelopen is stel ik een aantal vragen aan de kinderen, om te kijken of ze het hoofdstuk wat ze gelezen hebben snappen. Soms lees ik ook een klein stukje, wat de kinderen erg leuk vinden. Door dit te doen merk je ook verschil tussen de leerlingen. De een leest natuurlijk beter dan de ander, maar zo kunnen ze elkaar ook helpen met bijvoorbeeld leesfoutjes. Leuk om dit te zien! De kinderen zijn ook enthousiast om een boekje uit te lezen en om aan een nieuw boekje te gaan beginnen. Erg leuk!

Geen opmerkingen: