dinsdag 28 september 2010

Letters oefenen

Dinsdag 28 september:
De kinderen hebben de volgende letters al geleerd: d-i-k-r-e.
3 leerlingen hebben hier nog moeite mee en kunnen ze niet goed uit elkaar houden. Daarom ging ik deze ochtend met deze 3 leerlingen aan de instructietafel zitten met flitskaartjes waar deze letters op stonden. Hiermee ging ik een spelletje met ze doen waardoor ze de letters goed leerde kennen. Ze moesten hun handen op hun rug doen, ik legde een kaartje op tafel en wie de letter wist moest zijn/haar hand erop slaan en de betekenis van de letter zeggen. 2 leerlingen hadden hier nog veel moeite mee. Daarom ging ik daarna nog een ander spelletje met ze doen. Ik legde de kaartjes op zijn kop en draaide één voor één een kaartje om en weer heel snel terug om. De leerling had dan in een flits de letter gezien en moest zeggen welke letter het was. Dit werkte goed en ging steeds beter. In de ochtend leerden ze weer een letter bij namelijk de 'n'. Als de leerlingen de al eerder geleerde letters nog niet goed beheersen wordt het natuurlijk steeds moeilijker wanneer er nieuwe letters bij komen. Daarom dat ik nu vaker in de ochtend ga oefenen met leerlingen die moeite hebben met de letters. Ik vind dit erg leuk om te doen en vooral om de kinderen zo enthousiast mee te zien doen. Het is leuk voor ze én ze leren er ook nog eens veel van.

Geen opmerkingen: