dinsdag 21 september 2010

ontwikkelingsmateriaal

Maandag 20 september:
Vandaag gingen de kinderen de letter 'r' leren schrijven. Hier werken ze niet met de schrijfmethode van 'Pennenstreken', maar met eigen materialen. Dit vond ik erg interessant om te zien. Er waren 3 groepjes leerlingen in de klas, waarbij elk groepje een eigen materiaal kreeg om de letter 'r' te leren schrijven. Om de 5 minuten wisselden de groepjes leerlingen zodat iedereen met elk materiaal aan de slag was geweest.
Het eerste materiaal was een plaat waarbij je met een pennetje de letter kon schrijven. Hetgene wat je had geschreven kon je weer weghalen door onderaan het blokje van links naar rechts te schuiven. Dit was hetzelfde idee als op een digibord. Een ander materiaal was een plaat waarop de juf scheerschuim spoot en dit verdeelde over de plaat. De kinderen moesten met hun vinger de letter 'r' hierin schrijven zodat ze de letter goed aanvoelden! Het laatste materiaal was ook weer een plaat maar dan met daarop zand. Hetzelfde moesten de leerlingen doen als de plaat met het scheerschuim, dus de letter 'r' erin schrijven met hun vinger zodat ze aanvoelden hoe de letter geschreven moet worden. Ik vind dit voor de kinderen erg leuk ontwikkelingsmateriaal en door de variatie goed voor hun ontwikkeling te vergroten. Dit doen ze niet zo snel op het primair onderwijs.
Ik liep rond om te kijken of alles goed ging. Ook heb ik de letter bij de kinderen voorgedaan, zodat ze hem kunnen overtrekken en zo de letter goed aangeleerd kregen. Wanneer dit goed ging mochten ze het zelf proberen.

Geen opmerkingen: