dinsdag 21 december 2010

Extra lesstof

dinsdag 21 december:
Tijdens de inloop hebben de kinderen een opdracht van rekenen moeten maken. Hiervoor had de lerares gekozen omdat het een herhalingsopdracht was, maar ze had gemerkt dat het gister tijdens het rekenen nog best moeilijk was. Zij ging aan de instructietafel zitten met de leerlingen die het nog erg moeilijk vonden en ik bleef bij de kinderen die aan hun eigen tafeltje het werkje afmaakten. Toen de leerlingen klaar waren met het werkje, keek ik het na. Omdat de kinderen aan de instructietafel nog niet klaar waren met het werk, mochten de andere kinderen de volgende bladzijde alvast gaan maken. Toen ze hiermee klaar waren, keek ik het na en mochten ze nog even in hun leesboekje gaan lezen. Eén leerling kwam naar mij toe om te vragen of hij nog een bladzijde mocht maken, omdat hij nog niet wilde stoppen met rekenen. Deze bladzijde begon met een nieuwe kern, waardoor dit niet de bedoeling was. Ik vroeg of dat hij het heel leuk vind om te rekenen en nog meer van die sommetjes wilden maken. Hij vond dit erg leuk. Hierdoor heb ik op de computer een aantal van die zelfde soort sommen uitgewerkt, zodat hij deze kon gaan maken om mee te oefenen. Ik vond het erg leuk om te doen en om te zien dat de leerling het zo leuk vond om het werkje wat ik had uitgewerkt te maken. Hij had het werkje goed gemaakt. Dit zou ik vaker kunnen toepassen en eventueel ook bij andere kinderen.

1 opmerking:

Renske zei

Een onderwijsassistente houdt toezicht op de momenten dat de leerkracht aan de instructietafel werkt met leerlingen die hiervoor in aanmerking komen.

Jij hield in deze situatie toezicht op de andere leerlingen tijdens het rekenen. Jij hebt in deze situatie laten zien dat jij professioneel gehandeld hebt.

Nadat de leerlingen hun rekenwerk af hadden, was jij het gaan nakijken waarna de leerlingen een volgende bladzijde mochten maken.
Erg goed dat jij de verantwoordelijkheid neemt om voor de leerlingen extra werk te zorgen.

In de situatie heb jij ook gezorgd voor extra lesmateriaal. Leerlingen die het leuk vinden om extra te werken, wil je die mogelijkheid natuurlijk bieden. Ook goed dat jij voor dezelfde soort sommen had gekozen. Zo krijgt de leerling extra differentiatie voor die les.

Wat jij in deze situatie had laten zien is dat jij professioneel als onderwijsassistente gewerkt had. Daar kon jouw stagebegeleidster vast heel trots op jouw. Die inzicht kun je goed meenemen naar jouw vervolgopleiding!