dinsdag 18 januari 2011

Woordenschat

Maandag 17 januari:
Elke dinsdag krijgen de kinderen 's ochtends in de kring een lesje woordenschat. Hier op school werken ze met een thema. Nu is het thema winter en krijgen ze elke week een les over een onderwerp uit de winter. Deze week gaan ze verschillende vogels in de winter leren. Ik mocht alles klaar maken voor deze les, maar hoe wordt zo'n les gegeven? Er moeten kaartjes worden gemaakt met een plaatje van een vogel met daaronder de naam van de vogel. (bijvoorbeeld een plaatje van een roodborstje met daaronder 'het roodborstje'). Ik had 7 verschillende vogels. Toen ik de kaartjes uitgeprint had, ging ik ze lammineren. Daarna plakte ik er magneetjes op zodat ze na de les opgehangen konden worden. Om voor de juffrouw een goede en een duidelijke uitleg voor de kinderen te geven, zocht ik de preciese betekenis van de plaatjes op in het 'kinderwoordenboek. Deze werkte ik uit in Word en printen het uit. Nadat ik dit alles had gedaan, kopiëerde ik de kaartjes nog eens op één A-4tje bij elkaar en stopte ik dat in de map van woordenschat. In deze map komen dan van alle onderwerpen zo'n A-4tje, zodat kinderen hier nog vaker in kunnen kijken om de geleerde woorden terug te halen. Ik vond dit erg leuk om te doen, je leert er zelf zelfs ook nog wat van omdat je je verdiept in een onderwerp. Ook ben je beter voorbereid op het onderwerp en kun je een betere en duidelijke uitleg geven wanneer kinderen naar bepaalde dingen van het onderwerp vragen. Elke week zal ik een woordenschatles voor mogen bereiden.

Geen opmerkingen: