woensdag 2 februari 2011

voor-koor-door

Maandag 31 januari:
Elke dag wordt er gelezen op mijn stage. Hiervoor gebruiken ze leesboekjes en boekjes met rijtjes van woordjes (net als de boekjes van Veilig & Vlot). Wanneer er klassikaal gelezen wordt, doen ze dit via stapjes. Dit heet: 'voor-koor-door'.
Alle kinderen houden allebei hun wijsvinger bij het woordje wat gelezen gaat worden. Als eerste leest de juffrouw de zin of het rijtje woordjes voor. Daarna leest de juffrouw met de klas gezamenlijk de zin of het rijtje woordjes in koor. En als laatst wordt er door een leerling dezelfde zin of hetzelfde rijtje woordjes voorgelezen.
Omdat er sterkere en zwakkere lezers in de klas zitten, worden deze wel eens tijdens het lezen gesplitst. De zwakkere lezers gaan aan de instructietafel samen met de juffrouw het boekje of de rijtjes woordjes lezen. De sterkere lezers blijven op hun plaats zitten en gaan het boekje of de rijtjes woordjes samen met mij lezen. Op deze manier krijgen de leerlingen extra aandacht waar nodig is. Ik vind dit erg leuk om te doen. Het is ook al een wat zelfstandige taak. Ook gaat deze opstelling prima en kan ik goed met de kinderen werken.

Geen opmerkingen: