maandag 11 oktober 2010

gymlesactiviteit

Maandag 11 oktober:
Voor vandaag zou ik voor de gymles een activiteit bedenken voor de kinderen. Een aantal kinderen uit mijn groepje hebben wat moeite met motorische handelingen. Ook vinden ze het soms nog lastig om te luisteren naar elkaar, elkaar te vertrouwen en samen te werken. Daarom heb ik een spel bedacht om deze twee te combineren.
Ik deelde de groep in tweeën, zette een pion waar het groepje achter moest staan en een pion aan de overkant en gaf ieder kind een krant. Deze moesten ze voor hun buik houden en naar de overkant om de pion rennen, zonder de krant aan te raken. Deze moest tegen hun buik aan blijven door de wind van het rennen. Dit is best lastig, want je moet en de krant in de gaten houden en goed kijken waar je naartoe rent. De groep die als eerste terug was, had gewonnen (teamwork).
Het uileggen ging goed. Ik liet ze zitten tijdens de uitleg zodat ze rustiger werden. Het was erg duidelijk en wisten goed wat de bedoeling was. Nadat het eerste rondje erg goed ging, maakte ik het was moeilijker door een extra pion in het midden te zetten waar ze een rondje om moesten lopen. Dit ging iets minder goed. Omdat ze vaart moesten minderen bij het rondje rond de pion, bleef de krant niet tegen hun buik, waardoor ze deze moesten vasthouden. En dat was niet de bedoeling. Hierdoor heb ik de opdracht aangepast en liet ik de pion in het midden weer weg. Daarna, om het teamwork te bevorderen, liet ik ze weer dezelfde opdracht doen maar dan moest de eerste van het groepje, nadat hij terug was gerend, de volgende van het groepje meenemen, zodat ze met z'n tweeën naar de overkant zouden rennen en weer terug kwamen. Daarna moesten ze de derde meenemen enz. Totdat de gehele groep was meegenomen. De groep die als eerste terug was en op hun plek zat had gewonnen.
Het verloop van de uitleg en het spel ging erg goed. Hier stond ik best van te kijken omdat ze vrij druk waren. Ik denk dat ze het interessant vonden en daardoor goed luisterden en meededen. Ik merkt echt dat ze het erg leuk vonden!!

Geen opmerkingen: