dinsdag 15 maart 2011

knutselles

Woensdag 9 februari:
Vandaag kreggen de kinderen de knutselles die ze gisteren al voor een deel zelf hebben voorbereid. Tegelijk is dit een les die ik heb gegeven voor het examen van didactiek. Ik heb van te voren een DA-model gemaakt en vanuit dit werk ik mijn les uit. De leerlingen hebben 'vuur' geknutseld. Ik had van te voren een voorbeeldje gemaakt en hing deze op aan het magneetbord zodat de leerlingen hier tijdens het knutselen naar konden kijken om hun inspiratie vanaf te halen. De leerlingen hebben erg ijverig gewerkt en het resultaat zag er erg leuk uit. Er zat veel verschil in de werkjes. Op deze manier kun je precies zien, hoe de kinderen het beeld van vuur voor zich hebben en hoe hun ontwikkeling in het knutselen is. De één heeft meer begeleiding nodig dan de ander. Ik heb veel geleerd van deze knutselles en heb handige feedback van mijn BPV-begeleidster gekregen. Ik moet rekening houden met dat ik niet alles zelf wil doen; denk aan uitleg geven over alles, alle spullen pakken en uitdelen enz. Ik vond het erg leuk om deze les te geven en de kinderen vonden het ook leuk om dit te maken. Ik heb ze op het prikbord gehangen wat er erg leuk uitziet.

1 opmerking:

. zei

Goed dat jij voor de kinderen een voorbeeld hebt gemaakt. Zelf doe ik bij een knutselles ook een voorbeeld maken. Vaak zet ik de stappen ook op het bord. Als ik meer vraag naar creativiteit van de kinderen gebruik ik geen voorbeeld. Zo fantaseren de kinderen meer over het onderwerp.

Tijdens een knutselles kun je goed zien dat de kinderen verschillen in creativiteit en vaardigheid.

Als ik een knutsel- of tekenles gegeven heb, geef ik de kinderen een punt. Ik geef ze een punt op inzet. Zo hebben de zwakkere kinderen ook de kans om een mooi punt te halen.

Het is goed en leuk om te horen dat jij plezier hebt in het geven van lessen. Door jouw motivatie, motiveer je de leerlingen om door te zetten!!

Je hebt een goede feedback ontvangen van jouw stagebegeleidster waar je iets mee kunt. Het is ook een teken dat jouw les super verliep.

De klas moet er wel heel leuk hebben uitgezien met al die knutselwerkjes!