vrijdag 25 juni 2010

Lesobservatie Pluspunt

Donderdag 27-05-2010:
Vandaag ga ik een lesobservatie van de rekenmethode Pluspunt houden. Dit is een opdracht vanuit school voor het onderdeel BZL van Didactiek. Meestal wanneer de leerlingen een rekenles krijgen, ben ik in de gang met een aantal leerlingen aan het lezen of ben ik even iets anders aan het doen waardoor ik niet de gehele les meekrijg. Nu heb ik er tijd voor vrijgemaakt. Er zijn 2 soorten lessen. Er is een leerkrachtgebondenles en er is een zelfstandigwerkles. De leerkrachtgebonden les is een les die de klas samen doet. Vandaag ga ik een zelfstandigwerkles observeren, waarbij de leerlingen eerst uitleg krijgen over de opdrachten in hun rekenschrift, waarna ze die zelfstandig moeten gaan maken. Ik verwerk mijn bevindingen in een DA-model. Wanneer de leerlingen klaar zijn met de opdrachten kijk ik de werkjes na. Omdat ik heel de les heb gevolgd, is het dus heel interessant om bij het nakijken te kunnen zien wie het goed heeft gesnapt en wie niet. Bij de leerlingen die te veel fouten hebben, roep ik bij mij en bespreek ik de fouten met de leerling door, zodat hij/zij het uiteindelijk toch goed snapt. Door de observatie weet ik nu precies hoe een zelfstandigwerkles eruit ziet. Hierna kan ik zelf eens een zelfstandigwerkles geven zoals al gepland staat.

Geen opmerkingen: